On the calculation of the reduced length of the equivalent pendulum of a cradle suspension of a freight car with inclined suspensions
Abstract
When designing railway rolling stock, design decisions are made to improve its dynamic qualities. They largely depend on vertical and horizontal elastic-dissipative links in the system «wheel pair — bogie frame — body». Reducing the intensity of vertical and horizontal oscillations of the carriage leads to an improvement in the dynamic qualities of the car and an increase in traffic safety. To reduce frame forces, lateral impact from the wheel on the rail between the body and the bogie frame, an elastic connection is provided, implemented by a cradle or pendulum suspension, the rigidity of which is expressed by the reduced length of the equivalent pendulum. To increase the overall safety and reduce the deviation of the direction of the resultant weight of the load from the perpendicular to the floor in curved sections of the track in the cradle suspension, inclined suspensions are used. When analyzing regulatory documents and research results, a difference was established in the formulas used to calculate the reduced length of an equivalent pendulum. The calculated and experimental studies of the dynamic characteristics of the cradle suspension with inclined car suspensions for high-speed freight transportation made it possible to refine the calculation formula.
About the Authors
G. I. GadzhimetovRussian Federation
Gadzhimet I. Gadzhimetov, Head of the Testing Center
V. A. Nikonov
Russian Federation
Valery A. Nikonov, Chief Designer of the Engineering Center
D. S. Kurdikov
Russian Federation
Dmitry S. Kurdikov, Head of the group of IC
A. S. Ponomarev
Russian Federation
Andrey S. Ponomarev, Head of the laboratory of the Research Center
References
1. Долгосрочная программа развития ОАО «РЖД» до 2025 года. Утв. распоряжением Правительства РФ от 19.03.2019 № 466-р.
2. Коссов В. С., Никонов В. А., Шевцов А. М. и др. Скоростной вагон-платформа для перевозки крупнотоннажных контейнеров модели 13–6704: особенности конструкции и перспективы применения // Вестник ИПЕМ. Техника железных дорог. 2021. № 3. С. 30–35.
3. Вершинский С. В., Данилов В. Н., Хусидов В. Д. Динамика вагона: учебник для вузов ж.-д. трансп. М.: Транспорт, 1991. 360 с.
4. Тележечные экипажи локомотивов для повышенных скоростей движения / под. ред. К. П. Королева // Тр. ВНИИЖТ. Вып. 248. М.: Трансжелдориздат, 1962. 304 с.
5. Повышение надежности экипажной части тепловозов / под ред. Л. К. Добрынина. М.: Транспорт, 1984. 248 с.
6. ГОСТ 34093–2017. Вагоны пассажирские локомотивной тяги. Требования к прочности и динамическим качествам. М.: Стандартинформ, 2017. 46 с.
7. ГОСТ Р 55821–2013. Тележки пассажирских вагонов локомотивной тяги. Технические условия. М.: Стандартинформ, 2014. 20 с.
8. Вершинский С. В., Доронин И. С.Динамические характеристики центрального рессорного подвешивания пассажирских вагонов с наклонными элементами // Тр. ВНИИЖТ. Вып. 307. М.: Транспорт, 1965. С. 100–120.
9. ГОСТ 31846–2012. Специальный подвижной состав. Требования к прочности несущих конструкций и динамическим качествам. М.: Стандартинформ, 2013. 67 с.
10. Шадур Л. А., Челноков И. И., Никольский Л.Н. и др. Вагоны: учебник для вузов ж.-д. трансп. М.: Транспорт, 1980. 439 с.
11. Нормы для расчета и проектирования новых и модернизированных вагонов железных дорог МПС колеи 1520 мм (несамоходных). Утв. М-вом тяжелого и трансп. машиностроения СССР и М-вом путей сообщ. СССР в 1983 г. М.: ВНИИВ, ВНИИЖТ, 1983. 260 с.
12. ГОСТ 24284–80. Гравиразведка и магниторазведка. Термины и определения. М.: Изд-во стандартов, 1980. 18 с.
Review
For citations:
Gadzhimetov G.I., Nikonov V.A., Kurdikov D.S., Ponomarev A.S. On the calculation of the reduced length of the equivalent pendulum of a cradle suspension of a freight car with inclined suspensions. Transport of the Russian Federation. 2022;(6):24-27. (In Russ.)