Calculation and experimental method for determination of net rolling stock resistance using digital models
Abstract
The paper presents an analysis of existing empirical and theoretical methods for determination of net specific rolling stock resistance. It was established that theoretical determination of net specific resistance is insufficiently precise, and experimental determination is characterised by high costs. Most methods of digital determination of resistance to motion can be reduced to calculation of the aerodynamic component. Due to that, conclusion was made on the need for developing a conceptually new method for determination of net specific resistance to rolling stock motion, and several problems that need to be solved in the course of research work were specified. The results of analysis thus obtained constitute a starting point and a theoretical underpinning for objective need to develop a new method for determination of net specific resistance to rolling stock motion.
About the Authors
I. R. KronRussian Federation
Igor’ R. Kron, test engineer, AO NVTs Vagony, PhD student, PGUPS
B. O. Poliakov
Russian Federation
Boris O. Poliakov, second category test engineer, AO NVTs Vagony, PhD student, PGUPS
References
1. Rochard, B. P. A review of methods to measure and calculate train resistances / B. P. Rochard, F. Schmid // Proceedings of The Institution of Mechanical Engineers part F: Journal Of Rail And Rapid Transit. — 2000. — Vol. 214. — № 4. — P. 185–199.
2. Правила тяговых расчетов для поездной работы [Электронный ресурс]: утврждены распоряжением ОАО «РЖД» № 867р от 12 мая 2016 г. — URL: ftp://09272071.com/docs/ПТР-2016.pdf (дата обращения: 21.03.2021).
3. Ломоносов, Ю. В. Тяговые расчеты и приложение к ним графических методов / Ю. В. Ломоносов. — Санкт-Петербург : Типография Министерства путей сообщения (т-ва И. Н. Кушнерев и К°), 1912. — 100 с.
4. Астахов, П. Н. Сопротивление движению железнодорожного подвижного состава: труды ЦНИИ МПС. — Москва : Транспорт, 1966. — 178 с.
5. Стоянова, Н. В. Актуальность применения в современных вагонах более надежных узлов и деталей // Транспортный комплекс в регионах: опыт и перспективы организации движения: Материалы Международной научно-практической конференции. — Воронеж, 2015. — С. 78–81.
6. Чурков, Н. А. Аэродинамика железнодорожного поезда. — Москва : Желдориздат, 2007. — 332 с.
7. Климович, А. В. Методика определения сопротивления движению поезда в выполненной поездке по данным электронного регистратора параметров движения / А. В. Климович, А. А. Кообар, А. С. Лендясов // Известия Транссиба. — 2010. — № 3. — С. 16–25.
8. Розенфельд, В. Е. Теория электрической тяги / В. Е. Розенфельд, И. П. Исаев, Н. Н. Сидоров [и др.]. — Москва : Транспорт, 1995. — 294 с.
9. Тейлор, Дж. Введение в теорию ошибок. — Москва : Мир, 1985. — 272 с.
10. Poliakov, B. O. Determination of Aerodynamic Drag of a Train Consisting of Gondola Cars / B. O. Poliakov, Iu. P. Boronenko // Proceedings of 26th Symposium of the International Association of Vehicle System Dynamics (IA-VSD), Gothenburg, Sweden. — 2020. — P. 491–496. doi: 10.1007/978-3-030-38077-9_58
11. Бороненко, Ю. П. Определение аэродинамического сопротивления грузовых поездов с инновационными полувагонами на цифровых моделях // Транспорт Российской Федерации. — 2021. — № 4. — С. 62–78.
Review
For citations:
Kron I.R., Poliakov B.O. Calculation and experimental method for determination of net rolling stock resistance using digital models. Transport of the Russian Federation. 2021;(4):50-53. (In Russ.)