Preview

Transport of the Russian Federation

Advanced search

Modeling the Influence of Local Irregularities of the Railway Track on Vibration Propagation

Abstract

An algorithm for accounting for the influence of defects and deviations from the design condition on the wheel and rail running surface on the dynamic behavior of track superstructure elements is proposed. A fragment of the railway track is suggested to be modeled using equations of vertical vibrations of an elastic beam. The determinant relationships are integrated using linearization schemes of unknown functions, with the track structure containing nodal points where concentrated mass is located and external load from wheel pairs is applied. Each element of the track superstructure is proposed to be described using Hertz elastic elements with different stiffness parameters.

About the Authors

A. A. Loktev
Russian University of Transport (RUT) (MIIT)
Russian Federation

Alexey A. Loktev, Dr. Sci. (physics and mathematics), Head of the “Transport Construction” Department.



L. A. Illarionova
Russian University of Transport (RUT) (MIIT)
Russian Federation

Liliya A. Illarionova, Cand. Sci. (engineering), Associate Professor of the “Buildings and Structures in Transport” Department.



References

1. Власова Е. В. Вибрация как фактор риска для жизни и здоровья человека // Безопасность городской среды: материалы межрегион. (с междунар. участием) науч.- практич. конф., Омск, 18–20 ноября 2015 г. Омск: ОГИС, 2016. С. 183–186.

2. Локтева Н. А., Фунг Н. З. Взаимодействие плоской нестационарной волны в упругой среде с преградой сложной конструкции // XII Всерос. съезд по фундаментальным проблемам теоретической и прикладной механики: Сб. тр. Уфа, 19–24 августа 2019 г. В 4 т. Т. 3. Уфа: БашГУ, 2019. С. 501–502.

3. Тягунова Л. Ю., Стульчикова М. В. Особенности строительства многоэтажных зданий в зонах повышенных колебательных воздействий на их конструкцию // Тр. науч. конф. 17‑го Российского архитектурно-строительного форума: Доклады секций семинара, Нижний Новгород, 14–17мая 2019 г. / отв. ред. А. А. Лапшин. Нижний Новгород: ННГАСУ, 2019. С.46–48.

4. Новак Ю. В., Тропилло А. В. Мероприятия по защите от вибрации, вызванной влиянием движения транспортных средств // Транспортное строительство. 2013. № 7. С. 28–30.

5. Локтев А.А., Илларионова Л.А., Сколов А.А. Оценка влияния числа подвижных источников на шум и вибрации в городской среде вблизи транспортных магистралей // Транспорт. Транспортные сооружения. Экология. 2023. № 3. С. 75–84. DOI 10.15593/24111678/2023.03.08.

6. Локтев А.А., Шишкина И.В., Ткаченко В.И., Артемьева В.В. Расчет долей дефектных элементов стрелочной продукции // Транспорт Урала. 2023. № 1 (76). С. 88–92. DOI 10.20291/1815-9400-2023-1-88-92.

7. LoktevA.A., KorolevV.V. Models of deformation behavior and analytical methods for determining settlement of weak soils // Transp. Res. Proc. 2022. Vol. 63. Р. 817–824. DOI: 10.1016/j.trpro.2022.06.078

8. Илларионова Л.А., Локтев А.А., Боков С.С. Динамическое воздействие экипажа на вязко-упругую плиту основания городского транспорта // Наука и техника транспорта. 2023. № 1. С. 52–56.

9. Локтев А. А., Баракат А. Анализ поведения пролетных конструкций с трещинами при вибрациях // Транспортные сооружения. 2022. Т. 9. № 3. DOI 10.15862/04SATS322.

10. Болотин В. В. Динамическая устойчивость упругих систем. М.: Гостехиздат, 1956. 600 с.

11. Локтев А. А., Сычева А. В., Сычев В. П. Обоснование эффекта притормаживания упругой волны от воздействия колес подвижного состава на рельс с локализацией волны в зоне дефекта железнодорожного пути // Наука и техника транспорта. 2022. № 3. С. 25–30.

12. Сычева А. В., Кузнецова Н. В. Способ оценки дефектности элементов железнодорожного пути локализацией волновых процессов взаимодействия «колесо-рельс» Текст: непосредственный // Внедрение современных конструкций и передовых технологий в путевое хозяйство. 2020. Т. 16, № 16. С. 114–121.

13. Индейцев Д.А., Осипова Е.В. Локализация нелинейных волн в упругих телах с включениями // Акустический журнал. 2004. Т. 50, № 4. С. 496–503.

14. Королев В.В. Особенности работы пролетного строения мостового перехода при смещении оси рельсошпальной решетки // Вестн. ВНИИЖТ. 2020. Т. 79, № 3. С. 127–138. DOI: https://doi.org/10.21780/2223-9731-2020-79-3-127-138.


Review

For citations:


Loktev A.A., Illarionova L.A. Modeling the Influence of Local Irregularities of the Railway Track on Vibration Propagation. Transport of the Russian Federation. 2024;(2):39-41. (In Russ.)

Views: 50


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-831Х (Print)
ISSN 2658-3674 (Online)