Preview

Transport of the Russian Federation

Advanced search

Tasks for Improving the Methods of Technological Design of Seaports

Abstract

The established practice of technological design of seaports has long been criticized by participants in transport activities due to slow changes in the methodological and administrative-legal foundations of this activity. At this stage, the contradiction between the needs of the transport industry and the capabilities of design organizations to meet them has become even more acute. The development of methods for technological design is constrained by a whole range of reasons of various natures and significance, but each of them individually serves as an obstacle to its blocking. The study presents the main reasons, analyzes the degree of their influence, and indicates possibilities for their elimination.

About the Authors

A. L. Kuznetsov
Admiral S.O. Makarov State University of Maritime and River Fleet (GUMRF)
Russian Federation

Alexandr L. Kuznetsov, Dr. Sci. (engineering), Professor of the Department of Ports and Cargo Terminals.



A. M. Sampiev
LenmorNIIProject LLC
Russian Federation

Adam M. Sampiev, Cand. Sci. (economy), Production Director.



A. D. Semenov
Admiral S.O. Makarov State University of Maritime and River Fleet (GUMRF)
Russian Federation

Anton D. Semenov, Graduate Student.



A. O. Ivanov
Central Research Institute of the Ministry of Construction of Russia
Russian Federation

Artemiy O. Ivanov, Graduate Student.



References

1. СП 350.1326000.2018. Нормы технологического проектирования морских портов. М.: Стандартинформ, 2018. 218 с.

2. РД 31.31.37-78 (ВНТП 01–78). Нормы технологического проектирования морских портов (утв. Министерством морского флота 30.12.1977 и 25.10.1978). М.: Морфлот, 1980. 121 с.

3. Кузнецов А. Л., Сампиев А.М., Семенов А.Д., Кириченко А.В. Направление совершенствования норм технологического проектирования морских портов // Вестн. АГТУ. Сер. Морская техника и технология. 2022. № 2. С. 92–101. https://doi.org/10.24143/2073-1574-2022-2-92-101.

4. Сампиев А.М. Применение метода Монте-Карло для оценки эффективности использования бюджета рабочего времени морского терминала // Вестн. ГУМРФ. 2019. Т. 11, № 1. С. 68–77. DOI: 10.21821/2309-5180-2019-11-1-68-77.

5. Валькова С.С. Методика оценки склада морского порта методами имитационного моделирования / Валькова С.С., Васильев Ю.И. // Вестник государственного университета морского и речного флота им. адмирала С.О. Макарова. — 2019. — № 3 — С. 485–498.

6. Щербакова-Слюсаренко В.Н. Разработка функциональной модели контейнерного терминала типа «Сухой порт» и принципов ее использования в технологическом проектировании / Щербакова-Слюсаренко В.Н., Погодин В.А., Ткаченко А.С. // Вестник государственного университета морского и речного флота им. адмирала С.О. Макарова. — 2017. — № 1 (41) — С. 48–60.

7. Fishman G.S. Monte Carlo: concepts, algorithms, and applications. Springer, 1996. 587 p.

8. Кузнецов А. Л., Кириченко А.В., Погодин В.А., Щербакова-Слюсаренко В.Н. Роль имитационного моделирования в технологическом проектировании и оценке параметров грузовых терминалов // Вестн. АГТУ. Сер. Морская техника и технология. 2017. № 2. С. 93–102. DOI: 10.24143/2073-1574-2017-2-93-102.

9. Кузнецов А. Л., Погодин В.А., Спасский Я.Б. Имитационное моделирование работы порта с учетом дифференцированных метеоусловий // Эксплуатация морского транспорта. 2011. № 1. С. 3–8.

10. Кузнецов А. Л., Кириченко А.В., Щербакова-Слюсаренко В.Н. Бенчмаркинговые показатели в технологическом проектировании контейнерных терминалов // Вестн. ГУМРФ. 2018. Т. 10, № 1. С. 7–19. DOI: 10.21821/2309-5180-2018-10-1-7-19.


Review

For citations:


Kuznetsov A.L., Sampiev A.M., Semenov A.D., Ivanov A.O. Tasks for Improving the Methods of Technological Design of Seaports. Transport of the Russian Federation. 2024;(2):47-51. (In Russ.)

Views: 43


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-831Х (Print)
ISSN 2658-3674 (Online)