

Universal AC/DC Electric Traction Networks for High-Speed Railways with Three-System Electric Rolling Stock
Abstract
The aim of the work is to formulate a new direction for improving high-voltage DC traction power supply systems for planned high-speed railways and the reinforcement of existing lines. Based on the developed methodology for determining the energy consumption of the transportation process during intensive train movement, a method of structural synthesis of traction power supply devices is proposed, based on criteria of current density constancy and acceptable voltage loss in the contact network. Schematic and technological structural solutions for the reinforcement of existing sections and new electrification are presented, enabling the development of highspeed train movement in the DC electric traction system.
About the Authors
A. T. BurkovRussian Federation
Anatoly T. Burkov, Doctor of Technical Sciences, Professor at the Department of Railway Electrification
V. G. Zhemchugov
Russian Federation
Valery G. Zhemchugov, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor at the Department of Railway Electrification
M. A. Ivanov
Russian Federation
Mikhail A. Ivanov, Senior Lecturer at the Department of Railway Electrification
V. V. Seronosov
Russian Federation
Vladimir V. Seronosov, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor at the Department of Railway Electrification
References
1. Аржанников Б. А., Бадер М.П., Бурков А.Т. и др. Совершенствование основных требований к системе и устройствам тягового электроснабжения постоянного тока // Электротехника. 2016. № 9. С. 51–57.
2. Бурков А. Т., Марикин А.Н., Степанова К.К. Современные приоритеты интенсификации перевозок на магистральном электрическом транспорте // Сб. тр. XI Санкт-Петербургского конгресса 23–24 ноября 2017 г. «Профессиональное образование, наука и инновации в ХХI веке». СПб., 2017.
3. Бурков А. Т., Жемчугов В.Г., Степанова К.К. Техническое развитие электрической тяги постоянного тока с универсальными многоквадрантными преобразователями силовой электроники // Электроника и электрооборудование транспорта. 2019. № 6. C. 37–42.
4. Аржанников Б. А., Закарюкин В.П., Крюков А.В. и др. Перспективы развития системы трехфазной электрической тяги // Железнодорожный транспорт. 2023. № 9. С. 47–52.
5. Киселев И. П. и др. Высокоскоростной железнодорожный транспорт. Общий курс: учеб. пособие: в 2 т. 2‑е изд., перераб. и доп. М.: ФГБОУ ДПО УМЦ ЖДТ, 2020. Т. 1. 428 с.; т. 2. 372 с.
6. СТО РЖД 02.043–2011. Управление ресурсами, рисками и надежностью на этапах жизненного цикла (УРРАН): системы, устройства и оборудование хозяйства электрификации и электроснабжения. Требования надежности и функциональной безопасности.
7. Марикин А. Н., Степанова К.К. Особенности оптимизации подсистемы электроснабжения электрической тяги на железнодорожном транспорте // Изв. ПГУПС. 2018. Т. 15, № 3. С. 414–425.
8. Жемчугов В.Г. Энергетический комплекс тягового электроснабжения 3 кВ с питающими линиями постоянного тока высокого напряжения: дис. … канд. техн. наук. СПб.: ФГБОУ ВПО ПГУПС, 2021. 186 с.
9. Степанова К.К. Совершенствование электротехнических устройств железнодорожного электроснабжения системы постоянного тока высокого напряжения: дис. … канд. техн. наук. СПб.: ФГБОУ ВПО ПГУПС, 2021. 143 с.
10. Агунов А. В., БурковА.Т., ИвановМ.А. Модель совместной работы системы тягового и внешнего электроснабжения // БРНИ. 2022. Вып. 3. С.24–38.
Review
For citations:
Burkov A.T., Zhemchugov V.G., Ivanov M.A., Seronosov V.V. Universal AC/DC Electric Traction Networks for High-Speed Railways with Three-System Electric Rolling Stock. Transport of the Russian Federation. 2024;(1):53-57. (In Russ.)