

Management of Aerodynamic Interaction of High-Speed Train with Elements of Tunnel-Type Artificial Structures
Abstract
To accomplish the set task, finite volume methods were applied to model the aeroelastic interaction in the system “rolling stock — tunnel-type artificial structure.” The analysis of the obtained data was carried out using statistical processing methods of numerical simulation results. Measures have been developed to minimize the impact of turbulent airflow on the aeroelastic interaction of tunnels with moving high-speed rolling stock. A dynamic model of the air exchange structure on the diffuser-convergent section of the tunnel has been developed.
About the Authors
A. A. VorobyevRussian Federation
Alexander A. Vorobyev, Dr. Sci. (engineering), Head of the Department of Ground Transport and Technological Complexes
D. D. Karimov
Russian Federation
Dastonbek D. Karimov, postgraduate Student
K. A. Sotnikov
Russian Federation
Kirill A. Sotnikov, postgraduate Student
N. V. Bogdanov
Russian Federation
Nikita V. Bogdanov, postgraduate Student
References
1. СП 122.13330.2012. «Тоннели железнодорожные и автодорожные».
2. Технический регламент Таможенного Союза ТР ТС 002/2011 «О безопасности высокоскоростного железнодорожного транспорта».
3. Воробьев А. А., Ватулин Я.С., Ватаев А.С. и др. К вопросу снижения негативного эффекта воздействия аэроупругого взаимодействия высокоскоростного подвижного состава с элементами тоннельных сооружений // Изв. ПГУПС. 2022. № 3. С. 590–599.
4. Каримов Д.Д. Управление аэроупругим взаимодействием подвижного состава с элементами искусственных сооружений тоннельного типа: дис. … канд. техн. наук. СПб.: ПГУПС, 2023. 134 с.
5. Каримов Д. Д., Воробьев А.А., Ватаев А.С. и др. Исследование поперечной устойчивости высокоскоростного подвижного состава при выходе из тоннеля // БРНИ. 2023. Вып. 2. С. 115–135.
6. Ватаев А. С., Ватулин Я.С., Воробьев А.А., Сотников К.А. Цифровое моделирование аэроупругого взаимодействия подвижного состава с портальными сооружениями перевальных тоннелей // БРНИ. 2022. № 1. С. 104–123. DOI: 10.20295/2223-9987-2022-2-104-123.
7. Богданов Н. В., Ватаев А.С., Ватулин Я.С., Воробьёв А.А. Обзор методов CFD-моделирования аэродинамических процессов при движении подвижного состава по протяженным подземным сооружениям // Системы автоматизированного проектирования на транспорте. 2023. С. 28–34.
8. Каримов Д. Д., Воробьев А.А., Ватаев А.С. и др. Исследование поперечной устойчивости высокоскоростного подвижного состава при выходе из тоннеля // БРНИ. 2023. Вып. 2. С. 115–135.
9. Лугин И. В., Алферова Е.Л. Исследование аэродинамических процессов при движении поезда в протяженных железнодорожных тоннелях // Интерэкспо ГЕО-Сибирь. 2018. Т. 5. С. 155–160.
10. Ледяев А. П., Кавказский В.Н., ШелгуновО.О. Математическое моделирование аэродинамических процессов в железнодорожных тоннелях на высокоскоростных магистралях // Метро и тоннели. 2021. № 3. С. 40–43.
11. Алферова Е. Л., ЛугинИ.В., Кияница Л.А. Моделирование возмущений воздушного потока при движении поездов в двухпутном тоннеле метрополитена // ГИАБ. 2016. № 6. С. 5–14.
12. Ледяев А. П., Кавказский В.Н., Креер Р.О. Особенности проектирования тоннелей на высокоскоростных магистралях // Транспорт Урала. 2015. № 4 (47). С. 3–9. DOI: 10.20291/1815-9400-2015-4-3-9.
Review
For citations:
Vorobyev A.A., Karimov D.D., Sotnikov K.A., Bogdanov N.V. Management of Aerodynamic Interaction of High-Speed Train with Elements of Tunnel-Type Artificial Structures. Transport of the Russian Federation. 2024;(1):62-68. (In Russ.)