Preview

Transport of the Russian Federation

Advanced search

Modernization of Spherical Rubber-Metal Joints for Locomotive Running Gear

Abstract

The paper discusses preventing detachment of the rubber element from the metal shells in longitudinally split spherical rubber-metal joints used in domestic freight locomotives. It proposes modernizing the joint by changing the shape of the recess to prevent rubber flow toward free surfaces, achieved through additional mechanical treatment after vulcanization. A promising solution is the development of a modification with radially split outer shells.

About the Authors

D. N. Shevchenko
Russian Open Academy of Transport, Russian University of Transport (ROAT RUT (MIIT)
Russian Federation

Dmitry N. Shevchenko, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Department of “Traction Rolling Stock”.



E. G. Maksayev
Russian Open Academy of Transport, Russian University of Transport (ROAT RUT (MIIT)
Russian Federation

Evgeny G. Maksayev, Assistant, Department of “Traction Rolling Stock”.



O. V. Izmerov
Bryansk State Technical University
Russian Federation

Oleg V. Izmerov, PhD Candidate, Department of “Railway Rolling Stock”.



References

1. Космодамианский А. С., Воробьев В. И., Измеров О. В. и др.Двухслойные сферические резинометаллические шарниры и проблемы расчета их характеристик // Вестник ВНИИЖТ. 2022. Т. 81. № 2. С. 114–124.

2. Космодамианский А. С., Воробьев В. И., Измеров О. В. и др. Вопросы создания равнопрочных двухслойных сферических резинометаллических шарниров // Мир транспорта. 2023.Т. 21.№ 1 (104). С. 22–30.

3. Воробьев В. И., Злобин С. Н., Измеров О. В. Использование двухслойных резинометаллических шарниров на высокоскоростном подвижном составе // Фундаментальные и прикладные проблемы техники и технологии. 2024. № 1 (363). С. 96–104.

4. Соколов Ю. Н., Пономарев А. С., Дегтярев В. Е. Повышение надежности узлов тягового привода пассажирских электровозов ЭП1М и ЭП10 // Локомотивинформ. 2010. № 6. С. 4–11.

5. Алексеева М. С. Анализ работы тепловозов серии 2ТЭ25А «Витязь» на Дальневосточной железной дороге // Технические науки — от теории к практике: сб. ст. по матер. LVIII междунар. науч.- практ. конф. Новосибирск: СибАК, 2016. № 5(53). Ч. II. С. 61–66.

6. Ахмадеев С. Б., Корнев А. М. Анализ повреждений механической части электровозов нового поколения в эксплуатации (на примере 2ЭС6) // Технологическое обеспечение ремонта и повышение динамических качеств железнодорожного подвижного состава. Омск: Омский гос. ун-т путей сообщения, 2015. Ч. 1. С. 203–208.

7. Исследования по созданию подвески тягового электродвигателя со сферическими резинометаллическими шарнирами для тепловозов с опорно-осевым приводом. Заключительный отчет // Отчет ВНИТИ И‑17–85. Коломна, 1985. 55 с.

8. Результаты стендовых испытаний подвесок редуктора тягового привода тепловоза 2ТЭ121. Заключительный отчет // Отчет ВНИТИ И‑101–87. Коломна, 1987. 68 с.

9. Потураев В. Н. Резиновые и резинометаллические детали машин. М.: Машиностроение, 1966. 299 с.

10. Пенкин Н.С.,Копченков В. Г.,Сербин В. М., Пенкин А. Н. Гуммированные детали машин. М.: Машиностроение, 2013. 245 с.

11. Патент СССР № 14903807. Способ сборки сферического резинометаллического шарнира / В. С. Коссов,А. И. Кокорев, В. А. Лысак и др. Опубл. 15.07.89. Бюл. № 26.


Review

For citations:


Shevchenko D.N., Maksayev E.G., Izmerov O.V. Modernization of Spherical Rubber-Metal Joints for Locomotive Running Gear. Transport of the Russian Federation. 2025;(4):57-61. (In Russ.)

Views: 32


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-831Х (Print)
ISSN 2658-3674 (Online)