Algorithmicising of the processes of functioning of motor-car preventive safety automated systems
Abstract
The paper considers the problem of expanding the knowledge area regarding the factors impacting the level of traffic safety being ensured which are outside the field of vision of responsible officials. Such factors include levels of performance attributes of motor-cars’ preventive safety automated systems, considering their high social importance. The paper provides a definition of functionally obligatory key terms for the subject being studied, a justification for the necessity of an algorithmic form of presenting the processes of functioning of aforementioned systems and its implementation. An algorithmic (structural-functional) mathematical model of a system of organisational management of operation in control of technical state of systems being studied and the mechanisms of forming the indices of its performance attributes are provided.
About the Authors
P. A. KravchenkoRussian Federation
Pavel A. Kravchenko, Dr. Sc. Eng., professor, head of research of the Traffic Safety Institute
E. M. Oleshchenko
Russian Federation
Elena M. Oleshchenko, Cand. Sc. Eng., senior lecturer, director of the Centre of Continuing Education of the Motor Car and Road Faculty
S. N. Dotsenko
Russian Federation
Sergei N. Dotsenko, laboratory head of the Groundtype Transport and Technological Machines department
References
1. Майоров, А. В. и др. Безопасность функционирования автоматизированных объектов / А. В. Майоров, Г. К. Москатов, Г. П. Шибанов. — Москва : Машиностроение, 1989. — 264 с.
2. Рябчинский, А. И. Динамика автомобиля и безопасность дорожного движения: учебное пособие / А. И. Рядчинский, А. А. Токарев, В. З. Русаков. — Москва : МАДИ , 2002. — 131 с.
3. Концепция обеспечения безопасности дорожного движения с участием беспилотных транспортных средств на автомобильных дорогах общего пользования : утверждена распоряжением Правительства РФ от 25 марта 2020 г. № 724-р.
4. ГОСТ Р ИСО 39001–2014. Системы менеджмента безопасности дорожного движения (БДД). Требования и руководство по применению. — Москва : Стандартинформ, 2015.
5. Кравченко, П. А. Многоаспектный подход к решению проблемы обеспечения нулевой смертности на дорогах России / П. А. Кравченко, С. В. Жанказивев, Е. М. Олещенко // Journal. Transportation Research Procedia. — Vol. 50. — 2020. — P. 310–320.
6. Цижный Эрез. Все движение автотранспорта контролируется из центра. — Stop-газета. — 2005. — № 8.
7. Кравченко, П. А. Концепция обеспечения нулевой смертности на дорогах России как механизм борьбы с причинами дорожно-транспортных происшествий / П. А. Кравченко, С. В. Жанказиев, Е. М. Олещенко // Транспорт РФ. — 2019. — № 4. — С. 3–7.
8. Гамулин, А. Г. и др. Автоматизация управления безопасностью полетов. — Москва : Транспорт, 1988. — 116 с.
9. Кравченко, П. А. Терминологический и алгоритмический аспекты в проблеме обеспечения нулевой смертности на дорогах России / П. А. Кравченко, С. В. Жанказиев, Е. М. Олещенко // Транспорт РФ. — 2020. — № 2. — С. 36–42.
10. Кравченко, П. А. Алгоритмизация машинно-ориентированных задач расчета и испытаний автомобилей. / Кравченко П. А. [и др.] — Санкт-Петербург : Ротапринт ЛИСИ, 1991.
11. Safe Traffic-Vision Zero on the move. Swedish Transport Administration — 2012.
12. Всемирный доклад о предупреждении дорожно-транспортного травматизма. — Москва : Весь мир, 2004. —280 с.
13. Кравченко, П. А. Концепция полной наблюдаемости систем предупреждения дорожно-транспортного травматизма / П. А. Кравченко, Е. М. Олещенко // Транспорт РФ. — 2015. — Спецвыпуск. — С. 25–31.
Review
For citations:
Kravchenko P.A., Oleshchenko E.M., Dotsenko S.N. Algorithmicising of the processes of functioning of motor-car preventive safety automated systems. Transport of the Russian Federation. 2021;(3):33-36. (In Russ.)