Preview

Transport of the Russian Federation

Advanced search

The impact of the volume of undischarged acceleration on the intensity of rail wear 

Abstract

The paper presents results of simulation of lateral and side wear of rails depending of the curve radius and rail superelevation. Considering that rail wear depends on multiple factors, the term ‘basic intensity of wear’ is introduced, meaning the wear for a concrete category of rails from the impact of a cargo wagon at equilibrium velocity of movement. Nomograms of lateral and side wear of rails depending on the curve radius and rail superelevation are presented. Intensity levels of lateral and side wear of rails from undischarged acceleration are produced. It is shown that changes in the intensity of side wear of rails have polynomial dependency which monotonically increases with the growth of undischarged acceleration. Intensities of lateral wear of exterior and inner rails have mutually increasing and diminishing dependencies described by square polynomes. In case of increase in the values of undischarged acceleration, the wear of external rail increases whilst simultaneously inner rail wear decreases.

About the Authors

O. G. Krasnov
Scientific Research and Design Technology Institute of Rolling Stock (AO VNIKTI)
Russian Federation

Oleg G. Krasnov, Cand. Sc. Eng., head of the track and special rolling stock section



M. G. Akashev
Scientific Research and Design Technology Institute of Rolling Stock (AO VNIKTI)
Russian Federation

Mikhail G. Akashev, lead engineer



N. M. Nikonova
Scientific Research and Design Technology Institute of Rolling Stock (AO VNIKTI)
Russian Federation

Natal’ia M. Nikonova, lead programmer



References

1. Гозбенко, В. Е. Анализ и пути снижения износа рельсов и колес подвижного состава / Гозбенко В. Е., Тувшинтур Б. // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. — 2015. — № 3. — С. 191–197.

2. Антерейкин, Е. С. Оценка влияния параметров рельсовой колеи на интенсивность износа рельсов в кривых : автореф диссертации на соискание ученой степени кандидата технических наук. — Москва : 2010. — 18 с.

3. Карпущенко, Н. И. Износ и сроки службы рельсов и колес подвижного состава / Карпущенко Н. И., Котова И. А. // Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту ім. академіка В. Лазаряна. — 2003. — № 2. — С. 41–46.

4. Андриевский, С. М. Боковой износ рельсов на кривых // Тр. ЦНИИ МПС. 1961. — № 374.

5. Вериго, М. Ф. Взаимодействие пути и подвижного состава в кривых малого радиуса и борьба с боковым износом рельсов и гребней колес. — Москва : ПТКБ ЦП МПС, 1997. — 207 с.

6. Осташко, И. А. Влияние параметров рельсовой колеи на износ рельсов в кривых: автореферат диссерации на соискание ученой степени кандидата технических наук. — Новосибирск : Сибирская акад. путей сообщения, 1997. — 17 с.

7. Косенко, С. А. Оценка влияния промежуточных скреплений на интенсивность износа рельсов в кривых / Косенко С. А., Акимов С. С. // Материалы междунар. науч.-практ. конф. «Инновационные факторы развития транспорта. Теория и практика» : в 3 ч. — 2018. — С. 32–40.

8. Соколов, О. М. Оценка влияния конструкции рельсовых скреплений на износ рельсов разных категорий в кривых малого радиуса (менее 650 м) на участках с повышенными осевыми нагрузками для анализа возможности увеличения межремонтных интервалов // НП «Рельсовая комиссия». III блок «Исследования и перспективы по снижению повреждаемости рельсов». — Анапа, 2020.

9. Методика определения возвышения наружного рельса в кривых участках пути : приложение к указанию МПС России от 17.03.1997. № 333у. — 14 с.

10. Универсальный механизм — моделирование динамики железнодорожных экипажей / Лаборатория вычислительной механики БГТУ. — URL: www.umlab.ru (дата обращения : 06.03.2021).

11. Универсальный механизм — прогнозирование износа профилей колес и рельсов / Лаборатория вычислительной механики БГТУ. — URL: www.umlab.ru (дата обращения : 06.03.2021).

12. Jendel T. Prediction of wheel profile wear — comparisons with field measurements // Wear. — 2002. — № 253. — P. 89–99.

13. Archard J. F. Contact and rubbing of flat surface // Journal of Applied Physics. — 1953. — Vol. 24. — № 8. — P. 981–988.

14. Specht W. New particulars of wear of heavy railway carriage wheels // Glasers Annalen. — 1987. — № 9. — P. 271–280.

15. Экспериментальные исследования по определению среднесетевых профилей поверхности катания колес грузовых вагонов и локомотивов : отчет о НИР: И-17-11. — Коломна : АО «ВНИКТИ», 2011. — 103 с.


Review

For citations:


Krasnov O.G., Akashev M.G., Nikonova N.M. The impact of the volume of undischarged acceleration on the intensity of rail wear . Transport of the Russian Federation. 2021;(3):62-66. (In Russ.)

Views: 18


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-831Х (Print)
ISSN 2658-3674 (Online)