Preview

Transport of the Russian Federation

Advanced search

Research to improve the method of measuring the rolling stock power action on the track for monitoring the technical condition of the wheels

Abstract

Based on the research results, the paper determines ways to improve piecewise continuous method of measurement of vertical forces in contact of wheel and rail by measuring stresses in two cross-sections of a rail. This will increase the length of measuring area, reduce the number of strain gages and measuring channels, as well as reduce the length of measuring track in the diagnosis of the rolling stock wheels technical condition.

About the Authors

R. V. Rakhimov
Tashkent State Transport University (TSTU)
Russian Federation

Rustam V. Rakhimov, Dr. Sc. Eng., associate professor, head of department, Railway Car Facilities



A. S. Tretyakov
Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University (PGUPS)
Russian Federation

Aleksandr S. Tretyakov, Dr. Sc. Eng., professor of the department, Railway Car Facilities



Ya. O. Ruzmetov
Tashkent State Transport University (TSTU)
Russian Federation

Yadgor O. Ruzmetov, Cand. Sc. Eng., associate professor, dean, Faculty of Electrical Engineering and Computer Engineering



O. B. Nigmatov
Tashkent State Transport University (TSTU)
Russian Federation

Otabek B. Nigmatov, doctoral candidate



M. V. Zimakova
Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University (PGUPS)
Russian Federation

Maria V. Zimakova, Cand. Sc. Eng., associate professor, Railway Car Facilities



References

1. Вериго, М.Ф.Взаимодействие пути и подвижного состава / М.Ф.Вериго, А.Я.Коган. — М.: Транспорт, 1986.— 559 с.

2. Коган, А.Я.Динамика пути и его взаимодействие с подвижным составом / А.Я.Коган. — М.: Транспорт, 1997.— 326 с.

3. Бороненко, Ю.П. Анализ методов измерений силового воздействия подвижного состава на путь и систем технического контроля колес при движении поезда / Ю.П. Бороненко, Р. В. Рахимов, Р. Ю. Григорьев, В. В.Попов // Известия Петербургского университета путей сообщения. —2020. — Т. 17. — Вып. 3. — С. 324–344. — http://doi.org/10.20295/1815–588Х-2020–3–324–344

4. ГОСТ 34759–2021. Железнодорожный подвижной состав. Нормы допустимого воздействия на железнодорожный путь и методы испытаний. — М.: Рос. ин-т стандартизации, 2021. — 33 с.

5. Бороненко, Ю. П. Кусочно-непрерывное измерение сил между колесом и рельсом по касательным напряжениям в двух сечениях рельса / Ю. П. Бороненко, Р. В. Рахимов, А. А. Петров // Транспорт Российской Федерации. — 2018. — № 3 (76). — С. 58–64.

6. Бороненко, Ю. П. Выбор схемы установки датчиков на железнодорожном пути для выявления дефектов колес / Ю. П. Бороненко, Р. В. Рахимов, Ю. Б. Житков, Г. А. Поволоцкая // Транспорт Российской Федерации. — 2019. — № 3 (82). — С. 55–59.

7. Рахимов, Р.В.Проверка точности восстановления вертикальных нагрузок от колеса на рельс по напряжениям в двух сечениях рельса на стенде / Р.В.Рахимов, А.А.Петров // Транспорт Российской Федерации.— 2018.— № 4 (77). — С.55–58.

8. Методика оценки воздействия подвижного состава на путь по условиям обеспечения его надежности. — Утв. МПС РФ № ЦПТ-52/14 от 16 июня 2000 г. — М.: МПС РФ, 2000. — 40 с.


Review

For citations:


Rakhimov R.V., Tretyakov A.S., Ruzmetov Ya.O., Nigmatov O.B., Zimakova M.V. Research to improve the method of measuring the rolling stock power action on the track for monitoring the technical condition of the wheels. Transport of the Russian Federation. 2022;(3):29-32. (In Russ.)

Views: 29


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-831Х (Print)
ISSN 2658-3674 (Online)