Preview

Transport of the Russian Federation

Advanced search

Characteristics of cargo train motion through railway track irregularities in stationary conditions

Abstract

The paper considers train motion through railway track irregularities in stationary conditions under the influence of tangential forces of restricted-power locomotive traction engines. Capacity value spent on overcoming net resistance forces to motion of a train consisting of 12-132 open wagons on 18-100 bogies in new and worn-out condition is determined. It is noted that dependency of capacity of the resistance force to oscillatory movement of wagons impacting on the train from motion speed has intense upsurge and wane. Regimes of driving cargo train by modern mainline locomotives at which motion disruption is possible are identified. Dependencies obtained permit to study not only stationary but also non-stationary regimes of cargo train motion with a locomotive in the front section through railway track irregularities.

About the Author

Iu. V. Chernysheva
Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University (PGUPS)
Russian Federation

Iuliia V. Chernysheva, senior lecturer of the Wagons and Rolling Stock department



References

1. Электровоз 2ЭС5К (3ЭС5К) Магистральный. Руководство по эксплуатации. Книга 1. Описание и работа. Электрические схемы ИДМБ.661142.009РЭ1 (3ТС.001.012РЭ1) — Новочеркасск : ОАО «ВЭлНИИ», 2004.

2. Электровоз грузовой постоянного тока 2ЭС6 с коллекторными тяговыми двигателями. Руководство по эксплуатации. 2ЭС6.00.000.000 РЭ . — Верхняя Пышма : ОАО «УЗЖМ», 2010.

3. Электровоз грузовой постоянного тока 2ЭС10 с асинхронными тяговыми двигателями. Руководство по эксплуатации. Описание и работа. Электронные системы и статические преобразователи. Часть 2. 2ЭС10.00.000.000 РЭ1. — Екатеринбург : ОАО «СТМ», 2010.

4. Комарова, А. Н. Влияние типа и параметров гасителей колебаний вагона на сопротивление движению / А. Н. Комарова, Ю. П. Бороненко // Известия Петербургского университета путей сообщения. 2014. — Вып. 2 (39). — С. 35–41.

5. Кононенко, В. О. Колебательные системы с ограниченным возбуждением. — Москва: Наука, 1964. — 256 с.

6. Астахов, П. Н. Сопротивление движению железнодорожного подвижного состава // Тр. ВНИИЖТ. — Москва : Транспорт, 1966. — Вып. 311. — 179 с.

7. Бороненко, Ю. П. Влияние колебаний вагонов на энергозатраты на тягу поезда / Ю. П. Бороненко, А. Н. Комарова, Ю. С. Ромен // Бюллетень результатов науч. исследований. — 2016. — Вып. 1 (18). — С. 18–29.

8. Гарг, В. К., Дуккипати Р. В. Динамика подвижного состава / В. К. Гарг, Р. В. Дуккипати. — Москва : Транспорт, 1988. — 391 с.

9. Чернышева, Ю. В. Влияние пространственных колебаний грузовых вагонов на движение состава и затраты энергетических ресурсов / Ю. В. Чернышева, В. А. Дубинский // Известия Петербургского университета путей сообщения. — 2020. — № 2. — С. 233–243.

10. Калетин, С. В. Способы повышения динамических свойств тележки и долговечности буксовых узлов грузовых вагонов : диссертация на соискание ученой степени кандидата технических наук : 05.22.07 / С. В. Калетин ; Москва, 2016. — 154 с.

11. Бартенева, Л. И. Требования к конструкции двухосных тележек грузовых вагонов для перспективных условий эксплуатации / Л. И. Бартенева [и др.] — Москва : Транспорт, 1973. — 96 с.

12. Ушкалов, В. Ф. Математическое моделирование рельсових транспортних средств / В. Ф. Ушкалов, Л. М. Резников, В. С. Иккол, Е. Ю. Трубицкая, С. Ф. Редько, А. И. Залесский. — Киев : Наук. думка, 1989. — 240 с.

13. Правила тяговых расчетов для поездной работы : утверждены ст. вице-президентом ОАО «РЖД» В. А. Гапановичем 26 декабря 2013 г. — Москва : Транспорт, 1985. — 287 с.


Review

For citations:


Chernysheva I.V. Characteristics of cargo train motion through railway track irregularities in stationary conditions. Transport of the Russian Federation. 2021;(4):54-57. (In Russ.)

Views: 33


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-831Х (Print)
ISSN 2658-3674 (Online)