Method of countering risks of excessive pollution of atmospheric air by transport
Abstract
The paper presents results of a desk study of expected pollution of air with NO2, PM10 and PM2,5 by motor transport and heat and power sector enterprises during peak traffic by motor traffic under normally unfavourable weather conditions (on the example of St Petersburg). It is shown that pollution of air with NO2 and PM10 has territorial anomalies. Local excessive concentrations of PM2,5 on road network can exceed the maximum permissible single concentration by a factor of 2 to 4.
About the Author
V. N. LozhkinRussian Federation
Vladimir N. Lozhkin, Dr. Sc. Eng., professor, professor of the firefighting and rescue equipment and motor vehicle industry department
References
1. Официальный сайт Всемирной организации здравоохранения. — URL: http://www.who.int/en/ (дата обращения: 15.11.2021).
2. Hitchcock G., Conlan B., Kay D., Brannigan C., Newman. Air Quality and Road Transport Impacts and solutions. — Copyright Royal Automobile Club Foundation for Motoring Ltd. Pall Mall. — № 1002705. — London, SW1Y 5HS.
3. Lozhkina O., Lozhkin V., Ntziachristos L. Estimation and prediction of the effect of alternative engine technologies and policy measures on the air quality in St. Petersburg in 2010–2030. — Architecture and Engineering. — 2018. — Vol. 3. — № 4. — P. 31–35.
4. Lozhkina O. Lozhkin V. Estimation of road transport related air pollution in Saint Petersburg using European and Russian calculation models / Journal Contents lists available at ScienceDirect. — Transportation Research. — Part D. — 2015. — № 36. — P. 178–180.
5. Chukwunonye Ezeah, Keiron Finney, Chukwunonso Nnajide. A Critical Review Of The Effectiveness Of Low Emission Zones (LEZ). As A Strategy For The Management Of Air Quality In Major European Cities. — Journal of Multidisciplinary Engineering Science and Technology (JMEST). — 2015. — Vol. 2. — Is. 7.
6. Экологический портал Санкт-Петербурга. — URL: http://www.infoeco.ru/.
7. Ложкина, О. В. Контроль и прогнозирование эффективности управления чрезвычайным воздействием транспорта на городскую среду и население / О. В. Ложкина, В. Н. Ложкин. — Санкт-Петербург : Санкт-Петербургский университет ГПС МЧС России, 2020. — 220 с.
8. Kosovets M., Lozhkin V., Lozhkina O. Engineering Method for Calculating Changes in the Structure and Intensity of Traffic Flow. — IOP Conference Series : Earth and Environmental Science. — 2021. — Vol. 666. — URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/666/5/052043 (дата обращения: 20.11.2021).
9. Васильев, А. Н. Нейросетевое моделирование. Принципы. Алгоритмы. Приложения / А. Н. Васильев, Д. А. Тархов. — Санкт-Петербург : Издательский дом СПбГУ, 2009. — 528 с.
10. Genikhovich E., Gracheva I., Onikul R., Filatova E. Air pollution modeling at urban scale — Russian experience and problems. — Water, Air & Soil Pollution. — 2002. — F. 2 (5–6). — P. 501–512.
11. Ложкин, В. Н. Инновационные технологии для зеленой экономики Арктики в сферах малой энергетики транспорта // Технико-технологические проблемы сервиса. — 2021. — № 2 (56). — С. 30–33.
12. Ложкин, В. Н. Обоснование ожидаемой экологической эффективности оригинального устройства «аккумулятор тепла фазового перехода + каталитический нейтрализатор» для дизельных городских автобусов // 9-е Луканинские чтения. Проблемы и перспективы развития автотранспортного комплекса. — Москва, 2021. — С. 535–544.
Review
For citations:
Lozhkin V.N. Method of countering risks of excessive pollution of atmospheric air by transport. Transport of the Russian Federation. 2021;(5-6):9-13. (In Russ.)