Information development of the customs infrastructure of the Eurasian Economic Union
Abstract
The paper is dedicated to the introduction of information and telecommunications systems into processes of improving customs operations and carrying out customs control. Special attention is paid to improving the functioning of customs infrastructure objects in the crossing points on the outer border of the Eurasian Economic Union on the basis of application of artificial intelligence elements in information systems of customs bodies. Setting up intelligent crossing points and organisation of interaction between state control organs within a single digital platform contributes to significant increase of their throughput capacity that should also result in increasing efficiency of operation of transport organisations that carry out international transportation services. The paper considers the main factors related to the process of carrying out customs operations that impact on the speed of vehicles movement across a customs border, and the issues of modelling the throughput capacity of crossing points.
About the Author
E. Iu. TimofeevaRussian Federation
Elena Iu. Timofeeva, Cand. Sc. Econ., associate professor of the customs affairs department
References
1. Таможенный Кодекс Евразийского экономического союза. Приложение 1 к договору о Таможенном кодексе евразийского экономического союза. — URL: http://www.consultant.ru (дата обращения: 25.10.2021).
2. О таможенном регулировании : закон Российской Федерации от 03 августа 2018 г. № 289-ФЗ. — URL: http://www.consultant.ru (дата обращения: 07.10.2021).
3. Об основных направлениях и этапах реализации скоординированной (согласованной) транспортной политики государств — членов Евразийского экономического союза : решение высшего совета ЕАЭС от 26 декабря 2016 г. № 19. — URL: http://www/consultant.ru (дата обращения 06.10.2021).
4. О единых подходах к организации пропуска лиц, транспортных средств и товаров в местах перемещения товаров через таможенную границу Евразийского экономического союза автомобильным транспортом : рекомендации коллегии Евразийской экономической комиссии от 04 августа 2017 г. № 17. — URL: http://www.eurasiancommission.org/ru/ (дата обращения: 07.10.2021).
5. Об утверждении Стратегии развития ФТС России до 2030 года : распоряжение Правительства Российской Федерации от 23 мая 2020 года № 1388-р. — URL: http://www/consultant.ru (дата обращения: 07.10.2021).
6. Об утверждении показателей результативности, эффективности деятельности и индикативных показателей региональных таможенных управлений и таможен : приказ ФТС России от 29 декабря 2020 г. № 1159. — URL: http://www/consultant.ru (дата обращения: 06.10.2021).
7. Таможенная инфраструктура и субъекты рынка околотаможенных услуг стран Евразийского экономического союза. Аналитический обзор. — Москва, 2016. — URL: [http://www.eurasiancommission.org/ru/ (дата обращения: 07.10.2021).
8. Анализ состояния, динамики и тенденций развития таможенной инфраструктуры в местах перемещения товаров через таможенную границу стран Евразийского экономического союза, 2020 год. Аналитический обзор. — Москва, 2021. — URL: http://www.eurasiancommission.org/ru/ (дата обращения: 27.10.2021).
9. Давыдов, Р. В. Современные технологии в работе таможенной службы, совершенствование электронных сервисов и ИТ-инфраструктуры таможенных органов, новые инициативы в сфере таможенного администрирования. — URL: https://www.alta.ru/expert_opinion/84297/ (дата обращения: 27.10.2021).
Review
For citations:
Timofeeva E.I. Information development of the customs infrastructure of the Eurasian Economic Union. Transport of the Russian Federation. 2021;(5-6):32-37. (In Russ.)