Efficient organisation of priority passage of public transport
Abstract
The paper considers methods of providing priority passage to public transport traffic on the basis of contemporary solutions in Moscow. Schemes of organisation of dedicated lanes at crossing points are described, depending on travel speeds and flow intensity, as well as application of various types of horizontal markings increasing the efficiency of a dedicated lane. An example of a software analysis chart of journey time on a public transport route based on the data collected with assistance of the Glonass satnav system.
About the Authors
A. N. ShumskiiRussian Federation
Aleksandr N. Shumskii, director
D. R. Khakimova
Russian Federation
Diana R. Khakimova, head of special projects
References
1. ГОСТ Р 52289–2019. Технические средства организации дорожного движения. Правила применения дорожных знаков, разметки, светофоров, дорожных ограждений и направляющих устройств. — Москва : Стандартинформ, 2019. — 134 с.
2. Белова, А. М. Методика обоснования целесообразности выделения полос для движения маршрутного транспорта общего пользования. Автореферат. 2014. — 23 с.
3. Вечерняя Москва. Порядка 15 километров выделенных полос появятся в Москве в 2021 году. — URL: https://vm.ru/news/866779-poryadka-15-kilometrov-vydelennyh-polos-poyavyatsya-v-moskve-v-2021-godu.
4. Вечерняя Москва. Столичные автобусы за десять лет стали ходить быстрее на 15–20 процентов. — URL: https://vm.ru/news/887574-avtobusy-moskvy-za-desyat-let-stali-hodit-bystree-na-15–20-procentov.
5. ЭЦ «Пробок.нет». Исследование: Сколько человек едет в автомобиле. — URL: https://proboknet.livejournal.com/270737.html.
6. Курганский, С. Г., Рожин П. С. Организация и внедрение приоритетного проезда наземного городского пассажирского транспорта на регулируемых перекрестках / С. Г. Курганский, П. С. Рогожин // Транспорт РФ. — 2014. — № 4 (53). — С. 60–63.
7. Левашев, А. Г. К вопросу об оценке качества транспортного обслуживания в городах / А. Г. Левашев, А. Ю. Михайлов, М. И. Шаров // Современные проблемы транспортного комплекса России. — 2013. — № 3. — С. 16–23.
8. Мирончук, А. А. Граничные условия организации приоритетного движения автобусов с использованием метода разнесенных стоп-линий // Инженерный вестник Дона. — 2012. — № 4 (часть 1). — С. 134–138.
9. Руководство по проектированию городских улиц и дорог. ЦНИИП по градостроительству Госгражданстроя. — Москва : Стройиздат, 1980. — 222 с.
Review
For citations:
Shumskii A.N., Khakimova D.R. Efficient organisation of priority passage of public transport. Transport of the Russian Federation. 2021;(5-6):64-68. (In Russ.)