Preview

Transport of the Russian Federation

Advanced search

Assessment of Dynamic Impact of High-Speed Rolling Stock on Viaducts and Bridges on Weak Soils

Abstract

The article assesses how vibrations from high-speed trains affect the structural elements of a coastal viaduct, considering the addition‑ al loading from incoming waves. It identifies a wave-like distribution of strain and acceleration in the ground and viaduct structure, with a marked decrease in energy intensity at the pile foundation depth. A numerical method is proposed for evaluating the stress-strain state of the viaduct and adjacent weak soil under combined dynamic influences.

About the Authors

A. A. Vorobyov
Emperor Alexander I Petersburg State Transport University (PSTU)
Russian Federation

Alexander A. Vorobyov, Doctor of Technical Sciences, Head of the Department of Ground Transport and Technological Complexes.



Ya. S. Vatulin
Emperor Alexander I Petersburg State Transport University (PSTU)
Russian Federation

Yan S. Vatulin, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Department of Electrical Engineering and Thermal Power Engineering.



A. S. Vataev
Emperor Alexander I Petersburg State Transport University (PSTU)
Russian Federation

Andrey S. Vataev, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Department of Ground Transport and Technological Complexes.



E. Yu. Chistyakov
Emperor Alexander I Petersburg State Transport University (PSTU)
Russian Federation

Eduard Yu. Chistyakov, Senior Lecturer.



References

1. Ватаев А. С., Ватулин Я. С., Кавказский В. Н. Моделирование динамического воздействия высокоскоростного подвижного состава на заглубленные сооружения тоннельного типа // Мир транспорта. 2023. Т. 21. № 6 (109). С. 72–84. DOI: 10.30932/1992-3252-2023-21-6-9

2. Введение в COMSOL Multiphysics. URL: https://cdn.comsol.com/doc/6.0/IntroductionToCOMSOLMultiphysics.ru_RU.pdf (дата обращения: 14.03.2025).

3. Вериго М. Ф., Коган А. Я. Взаимодействие пути и подвижного состава / под ред. М. Ф. Вериго. М.: Транспорт, 1986. 559 с. URL: https://lokomo.ru/zheleznodorozhnyy-put/vzaimodeystvieputi-i-sostava.html (дата обращения: 14.03.2025).

4. Ефимов С. В. Лабораторные исследования работы продольных бортов плиты балластного корыта железобетонных пролетных строений с ездой на балласте на действие горизонтальной нагрузки // Транспорт: наука, образование, производство (Транспорт‑2016). Ростов н/Д: РГУПС, 2016. С. 44–48. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=28342638 (дата обращения: 14.03.2025).

5. Лайрд Д. Конечно-элементный анализ для всех. Часть 2. URL: http://sapr.ru/article/21944 (дата обращения: 14.03.2025).

6. Чернышев М. А. Практические методы расчета пути. М.: Транспорт, 1967. 235 с. URL: https://rusneb.ru/catalog/000200_000018_rc_4792595/(дата обращения: 14.03.2025).

7. Шахунянц Г. М. Железнодорожный путь. М.: Транспорт, 1987. 479 с. URL: https://vtome.ru/knigi/tehnika/453305_zheleznodorozhnyj_put_1987.html (дата обращения: 14.03.2025).

8. COMSOL Multiphysics v 6.0 Reference manual. URL: https://doc.comsol.com/6.0/doc/com.comsol.help.comsol/COMSOL_ReferenceManual.pdf (дата обращения: 13.01.2025).

9. De Corte W., Van Bogaert Ph. The use of continuous high-frequency strain gauge measurements for the assessment of the role of ballast in stress reduction on steel railway bridge decks. // Insight — Non-Destructive Testing and Condition Monitoring. 2006. Vol. 48. № 6. Pp. 352–356. DOI: 10.1784/insi.2006.48.6.352. URL: https://www.ingentaconnect.com/content/bindt/insight/2006/00000048/00000006/art00007 (дата обращения: 10.04.2025).

10. Huan Feng. 3D models of Railway Track for Dynamic Analysis. URL: http://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:467217/FULLTEXT01.pdf (дата обращения: 14.03.2025).


Review

For citations:


Vorobyov A.A., Vatulin Ya.S., Vataev A.S., Chistyakov E.Yu. Assessment of Dynamic Impact of High-Speed Rolling Stock on Viaducts and Bridges on Weak Soils. Transport of the Russian Federation. 2025;(3):37-42. (In Russ.)

Views: 29


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-831Х (Print)
ISSN 2658-3674 (Online)