Preview

Transport of the Russian Federation

Advanced search

Risk Model of Passenger Delays in Regular Urban Transport

Abstract

The article addresses insufficient study of one key passenger transport quality indicator: the risk of passengers arriving late at their desti‑ nation. A risk model has been developed using qualimetry theory, Saaty’s Analytic Hierarchy Process, and Pareto pairwise comparison. Key processes influencing late arrivals have been identified.

About the Authors

I. V. Morgunova
Orenburg State University (OSU)
Russian Federation

Irina V. Morgunova, Postgraduate Student, Department of Automotive Transport.



N. V. Yakunina
Orenburg State University (OSU)
Russian Federation

Natalia V. Yakunina, Doctor of Technical Sciences, Professor, Department of Automotive Transport.



V. V. Kotov
Orenburg State University (OSU)
Russian Federation

Vitaly V. Kotov, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Department of Automotive Transport.



References

1. Якунина Н. В. Методология повышения качества перевозок пассажиров автомобильным транспортом по регулярным маршрутам: монография. Оренбург: Университет, 2015. 262 с.

2. Нестеренко Д. Х., Якунина Н. В., Арсланов М. А. Факторный анализ направлений повышения активности использования городского пассажирского автомобильного транспорта // Вестник МГТУ, 2018. Т. 21. № 4. C. 533–540.

3. Нестеренко Д. Х., Якунина Н. В. Исследование мотивирующих факторов выбора способа передвижения в структуре городских пассажирских перевозок // Транспортные и транспортно-технологические системы: материалы Междунар. научн. техн. конф. Тюмень: ТюмГНГУ, 2017. С. 507–511.

4. Яценко С. А. Классификация автобусных транспортных средств в системе городского пассажирского транспорта // Вестник ИрГТ У. 2011. № 10 (57). С. 138–143.

5. Яценко С. А., Колганов С. В. Маркетинговые исследования спроса на рынке пассажирских транспортных услуг в г. Иркутске // Вестник ИрГТ У. 2012. № 5 (64). С. 122–128.

6. Матанцева О. Ю., Аредова А. К., Щеголева И. В. Исследование влияния факторов на качество обслуживания пассажиров и эффективность использования подвижного состава // Мир транспорта. 2022. № 20(4). С. 98–104.

7. Xianghao Shen, Shumin Feng, Zhenning Li et al. Analysis of bus passenger comfort perception based on passenger load factor and in-vehicle time. 2016. № 5. 62 с. DOI: 10.1186/s40064-016-1694-7

8. Eboli L., Mazzula G. A methodology for evaluating transit service quality based on subjective and objective measures from the passenger’s point of view // Transp Policy. 2011.№ 18. С. 172–181.

9. Eboli L., Mazzulla G. Service quality attributes affecting customer satisfaction for bus transit // J Public Transp. 2007. № 10(3). С. 21–136.

10. Saaty T. L.,Vargas L. G. Models,methods, concepts & applications of the analytic hierarchy process. New York: Springer Science+Business Media, 2001. 333 p.


Review

For citations:


Morgunova I.V., Yakunina N.V., Kotov V.V. Risk Model of Passenger Delays in Regular Urban Transport. Transport of the Russian Federation. 2025;(3):48-51. (In Russ.)

Views: 6


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-831Х (Print)
ISSN 2658-3674 (Online)