Preview

Transport of the Russian Federation

Advanced search

Change in the area of conflict areas at a controlled intersection

Abstract

The work reveals the scientific problem of increasing traffic safety at signalized intersections, within the framework of which the problem of increasing traffic safety at these objects is solved by reducing the intensity of interaction of traffic flows on the square and on the approaches to the intersection. Theoretical foundations have been developed that reveal changes in the intensity of interaction of traffic flows. The characteristics of the conflict area within the approaches and at the intersection area are given,taking into account the operating modes of the traffic light facility in order to further reduce the intensity of interaction of traffic flows.

About the Author

A. V. Mezhenkov
Automobile and Highway Institute of Donetsk National Technical University (ADI DonNTU)
Russian Federation

Artem V. Mezhenkov, senior lecturer at the Department of Transport Technologies



References

1. Справочник по безопасности дорожного движения, обзор мероприятий по безопасности дорожного движения / под ред. В. В. Сильянова. Осло; Москва; Хельсинки, 2001. 576 с.

2. Зеркалов Д. В., Левковец П. Р., Мельниченко А. И., Дмитриев А. Н. Безопасность движения автомобильного транспорта: Справочник. М.: Основа, 2002. 360 с.

3. Кременец Ю. А., Печерский М. П., Афанасьев М. Б. Технические средства организации дорожного движения. М.: Академкнига, 2005. 255 c.

4. Меженков А. В. Додаткові ущільнення транспортних потоків на підходах до регульованого перехрестя // Восточно-европейский журнал передовых технологий. 2014. № 3/3 (69). С. 11–17.

5. Меженков А. В. Разработка алгоритма повышения безопасности движения снижением интенсивности взаимодействия транспортных потоков на перекрестках со светофорным регулированием // Прогрессивные технологии в транспортных системах: Евразийское сотрудничество: сб. материалов XV междунар. науч.-практ. конф., Оренбург, 9–11 декабря 2020. Оренбург: ОГУ, 2020. С. 410–417.

6. Клинковштейн Г. И. Коноплянко В. И. Организация дорожного движения. М.: МАДИ, 1977. 60 с.

7. Дрю Д. Теория транспортных потоков и управление ими. М.: Транспорт, 1972. 424 с.

8. Иларионов В. А. Экспертиза дорожно-транспортных происшествий. М.: Транспорт, 1989. 255 с.

9. Меженков А. В. Геометрический критерий оценки безопасности движения на городских регулируемых перекрестках, основанный на характеристиках взаимодействия транспортных потоков // Вести Автомобильно-дорожного института. 2017. № 1 (20). С. 37–45.

10. Афанасьев Л. Л., Дьяков А. Б., Иларионов В. А. Конструктивная безопасность автомобиля. М.: Машиностроение, 1983. 212 с.

11. Лобанов Е. М. Транспортная планировка городов. М.: Транспорт, 1990. 240 с.

12. Меженков А. В. Экспериментальная проверка критерия оценки безопасности движения на регулируемых перекрестках по характеристикам взаимодействия на них транспортных потоков // Вести Автомобильно-дорожного института. 2016. № 2 (19). С. 3–15.


Review

For citations:


Mezhenkov A.V. Change in the area of conflict areas at a controlled intersection. Transport of the Russian Federation. 2023;(3-4):39-43. (In Russ.)

Views: 21


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-831Х (Print)
ISSN 2658-3674 (Online)