Preview

Transport of the Russian Federation

Advanced search

Method for calculating the friction coefficient of a locomotive wheel with a rail in a probabilistic formulation

Abstract

A technique has been developed that makes it possible to calculate the friction coefficient, considering the use of a friction activator in the system “electric locomotive wheel - rail” in a probabilistic formulation. Using the proposed method, it is possible to modify the empirical dependence given in the “Rules for Grade Computations for Train Operation” to calculate the friction coefficient when using various types of friction modifiers. The calculation was performed by using a friction modifier based on thermosetting epoxy resins.

About the Authors

O. S. Valinsky
Locomotive Traction
Russian Federation

Oleg S. Valinsky, Deputy Managing Director, Head, Directorate



A. A. Vorobiyev
Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University
Russian Federation

Alexander A. Vorobiyev, Doctor of Engineering Science, head of the department «Overground Transport Technological Systems»



References

1. Валинский О. С. Анализ факторов, определяющих процессы взаимодействия локомотивного колеса с рельсом: сб. науч. статей по итогам междунар. науч.-технич. конференции «Новые материалы и технологии в машиностроении»,г. Брянск / О. С. Валинский, А. А. Воробьев. — Брянск: БГИТА, 2022. — Вып. № 35. — С. 13–16.

2. Чичинадзе А. В. Трение, износ и смазка / А. В. Чичинадзе. — М.: Машиностроение, 2003. — 576 с.

3. Исаев И.П.Проблемы сцепления колес локомотива с рельсами / И.П.Исаев,Ю.М.Лужнов. — Москва: Машиностроение,1985.—238 с.

4. Gage S. Evaluation of Century Oil Lubrication Products / S. Gage, R. Reiff // TTCI Report. — 1991. — P. 95–107.

5. Меняйло С. Н. Усовершенствование метода оценки триботехнических характеристик смазочных материалов / С. Н. Меняйло, И. А. Майба, Д. В. Глазунов // Труды Международной научно-практической конференции «Транспорт‑2014». — В 4 ч. — 2014. — С. 236–238.

6. Глазунов Д. В. Методика исследования трибологических характеристик компонентов смазочного блока, работающего в трибоконтакте «колесо-рельс» / Д. В. Глазунов // Трение и смазка в машинах и механизмах. — 2013. — № 3. — С. 31–37.

7. Майба И. А. Теоретическое обоснование механизма смешанной (полужидкостной) смазки в контакте «твердый оболочечный смазочный стержень-колесо-рельс» / И. А. Майба, Д. В. Глазунов // Инженерный вестник Дона. — 2012. — Т. 19. — № 1. — С. 223–232.

8. Якушев А. И. Взаимозаменяемость, стандартизация и технические измерения / А. И. Якушев, Л. Н. Воронцов, Н. М. Федотов. — Л.: Машиностроение, 1985. — 352 с.

9. Вентцель Е. С. Теория вероятностей. — Изд. второе, перераб. и доп. / Е. С. Вентцель. — М.: Гос. изд-во физ.-мат. лит-ры, 1962. — 564 с.

10. Демин О. В. Автоколебания и устойчивость движения рельсовых экипажей / О. В. Демин, Л. А. Длугач, М. Л. Коротенко [и др.]. — Киев: Наукова думка, 1984. — 160 с.

11. Carter F. M. On the action of locomotive driving wheel / F. M. Carter // Proc. Roy. Soc. Ser. A. — 1926. — Vol. 112. — P. 151–157.

12. ГОСТ 2582–2013.Машины электрические вращающиеся тяговые. Общие технические условия [Rotating electrical traction machines for rail and road vehicles. General technical specifications]. — Национальный стандарт Российской Федерации: издание официальное. — Утв. и введ. в действие Приказом Федерального агентства по техническому регулированию и метрологии от 5 ноября 2013 г. № 61-П: взамен ГОСТ 2582–81. — Дата введения 2015–01–01. — Подготовлен открытым акционерным обществом «Научно-исследовательский институт железнодорожного транспорта» (ОАО «ВНИИЖТ»). — М.: Стандартинформ. — 2014. — 119 с.

13. Голубенко А. Л. Сцепление колеса с рельсом. Монография / А. Л. Голубенко. — Киев: Вiпол. — 1983. — 448 с.

14. Нехаев В. А. Оптимизация режимов ведения поезда с учетом критериев безопасности движения (методы и алгоритмы): дисс. на соискание учен. степени д-ра техн. наук, специальность: 05.22.07 / В. А. Нехаев. — Омск: ОмГУПС, 2000. — 352 с.

15. Устич П. А. Надежность рельсового нетягового подвижного состава / П. А. Устич, В. А. Карпычев, М. Н. Овечников. — М.: УМЦ МПС России, 2004. — 416 с.

16. Корн Г. Справочник по математике для научных работников и инженеров / Г. Корн, Т. Корн. — СПб.: Лань, 2003. — 832 с.

17. Алехин С. В. К вопросу об исследовании трения качения в условиях реализации касательной нагрузки и износа трущихся деталей / С. В. Алехин, Е. Я. Красковский // Труды ЛИИЖТ. — М.: Трансжелдориздат, 1957. — Вып. 154.

18. Бычковский А. В. Новый метод экспериментального исследования сцепления между рельсами и одиночными осями электровозов и тепловозов / А. В. Бычковский // Вестник ВНИИЖТ. — 1958. — № 2. — С. 52–54.

19. Распоряжение ОАО «РЖД» от 12 мая 2016 г. № 867р «Об утверждении Правил тяговых расчетов для поездной работы». — 2016. — № 867.


Review

For citations:


Valinsky O.S., Vorobiyev A.A. Method for calculating the friction coefficient of a locomotive wheel with a rail in a probabilistic formulation. Transport of the Russian Federation. 2022;(1-2):21-26. (In Russ.)

Views: 25


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-831Х (Print)
ISSN 2658-3674 (Online)