Calculation-experimental method for efficiency tracing of freight carriages by digital model
Abstract
An experimental computational method is proposed in order to determine the main resistance in the movement of freight cars. This method makes it possible to significantly reduce the cost of testing and determines the mechanical components causing resistance to movement through the use of the experimental rolling method. Calculation of the aerodynamic component on digital models in production, while simultaneously conducting freight car brake testing shows resistance indicators of the low-sided car model 12-196-01.
About the Authors
Yu. P. BoronenkoRussian Federation
Yuri P. Boronenko, D. Sci, professor, head of the department “Wagons and Carriage Facilities»
B. O. Polyakov
Russian Federation
Boris O. Polyakov, test engineer
I. P. Kron
Russian Federation
Igor P. Kron, post graduate student
T. M. Belgorodtseva
Russian Federation
Tatyana M. Belgorodtseva, Head of the Research Laboratory “Dynamics of Cars” of the Department “Cars and Carriage Economy”
References
1. Гапанович В. А. Энергосбережение на железнодорожном транспорте: учебник для вузов / В. А. Гапанович и др. — ОАО «Российские железные дороги». — М.: МИСИС, 2012. — 619 с.
2. Титова Т. С. Экономическая эффективность увеличения грузоподъемности вагонов / Т. С. Титова, Ю. П. Бороненко // Железнодорожный транспорт. — 2018. — № 5. — C. 52–55.
3. Соколов А. М. Осевая нагрузка 27 тс — новая веха развития вагоностроения / А. М. Соколов, А. М. Орлова // Вагоны и вагонное хозяйство. — 2016. — № 3(47). — C. 5–7.
4. Boronenko Y. P. Energy efficiency of freight wagons and influence of their oscillations on rolling resistance / Y. P. Boronenko, A. N. Komarova, Y. S. Romen // The Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks — Proceedings of the 24th Symposium of the International Association for Vehicle System Dynamics. IAVSD2015 24th. — 2016. — Р. 1491–1498.
5. Методика оценки экономической эффективности эксплуатации грузовых инновационных вагонов на железнодорожной инфраструктуре российских железных дорог. — Электрон. ресурс regulation.dov.ru. ID02/08/08–16/00052734. — Утв. Приказом Минтранс РФ № 457 от 23.10.2017 г.
6. Астахов П. Н. Сопротивление движению железнодорожного подвижного состава / П. Н. Астахов. — М.: Транспорт, 1966. — 176 с. (Труды ВНИИЖТ. — Вып. 311.)
7. Крон И. Р. Расчетно-экспериментальный метод определения основного сопротивления движению подвижного состава с применением цифровых моделей / И. Р. Крон, Б. О. Поляков // Транспорт Российской Федерации. — 2021. — № 4(95). — С. 50–53.
8. Бороненко Ю. П. Определение аэродинамического сопротивления грузовых поездов с инновационными полувагонами на цифровых моделях / Ю. П. Бороненко, Б. О. Поляков, Т. М. Белгородцева // Транспорт Российской Федерации. Журнал о науке, практике, экономике. — 2021. — № 1–2 (92–93). — С. 57–62.
Review
For citations:
Boronenko Yu.P., Polyakov B.O., Kron I.P., Belgorodtseva T.M. Calculation-experimental method for efficiency tracing of freight carriages by digital model. Transport of the Russian Federation. 2022;(1-2):41-43. (In Russ.)